רכב אחד פחות

רכב אחד פחות

“לרכב פרטי אתה צריך להתייחס כמו אל החותנת. צריך לשמור איתו על יחסים טובים, אבל עדיף שישאר מה שיותר רחוק”. זו הפילוסופיה של חיימה לרנר, יהודי טוב, שהפך את קוריטיבה (ברזיל, כ 2 מיליון תושבים), למוקד עלייה לרגל של סביבתנים מהעולם כולו.

 

צריך להסביר למה לרכב הפרטי ישנן השלכות קשות על כדור הארץ. אם נבחן את טביעת הרגל האקולוגית של הרכב הפרטי – נגלה עולם ומלואו. משאבים טבעיים שונים ומשונים שנצרכים בתהליכי הייצור, דלק, שטיפה, טיפולים, ותהליכי פירוק בעייתיים. נוסיף לכך את סלילת הכבישים, זיהום האוויר, פקקים, שמנים שמחלחלים מהכבישים למי התהום שלנו, פרגמנטציה של אזורי מחייה של חיות (ומי יודע כמה מינים כבר נכחדו בגלל בניית הכבישים), תרבות צריכה בעייתית, תופעות של ניכור אנושי על הכביש וזעם כבישים, תאונות דרכים, תעשיות מיותרות, הוצאות כספיות, וחיים עם טביעת רגל אקולוגית גדולה בפרברים, יוממות ששותה זמן של מליוני אנשים בכבישים, מקומות חנייה, ואני בטוח שפספסתי עוד תחומים שלמים ומשמעותיים. בסופו של יום, אם חשבנו שרק הדלק הוא בעיה – גילינו שהדלק הוא חלק קטנטן במכלול הבעיות הסביבתיות-חברתיות להן גורם הרכב הפרטי. רכב חשמלי? נשמע סקסי, אבל בסך הכל הוא מזיז למקומות אחרים את צריכת האנרגיה של הדלק, ומקטין את זיהום האוויר.
הפתרון המשמעותי נעוץ בתכנון עירוני יותר נכון, והקטנת כמות הרכבים על הכביש. למה אנחנו צריכים לקחת איתנו את המסגרת הזו ששוקלת טון וחצי, בסך הכל כדי להזיז את המח שלנו ששוקל בערך קילו וחצי… נשמע כמו להוציא להורג זבוב באמצעות תותח.

 

אז מה עושים עם כל זה?

 

חיימה לרנר מצא פתרונות מדהימים, וניתן להתרשם מהם בתוכנית של ניצן הורוביץ “אגדה אורבנית” (חובה!), וכן בסרטון של חיימה מטד:
כנראה שרק ראש עיר אמיץ יצליח לעשות דברים בכיוון הנכון בתל אביב. לצערי אני לא רואה את רון חולדאי עם איזושהי מנהיגות בכיוון הנכון. אולי התנועה הירוקה תסייע, אם רק נבחר אותה לכנסת…
במגמה ירוקה, עם יכולות ההשפעה הצנועות שלנו, קידמנו פרוייקטים של “רכב אחד פחות”. סטודנטים רבים בארץ נמצאים בנקודת ההחלטה של רכישת רכב פרטי, ואימוץ אורח חיים שכולל או שאינו כולל את הרכב הפרטי. אני מקווה שהצלחנו לפחות באיזושהי רמה להשפיע תודעתית במעגלים ראשונים ושניים. פרוייקטים של קידום תחבורה ציבורית, אופניים, יחסי ציבור, ופרוייקטים אחרים – הם חלק ממכלול הדרכים שבהן ניסינו להעלות את הנושא למודעות.
כל זה יפה ונחמד.
עד שמגיעים לפרקטיקה של להסתדר יום יומית ללא רכב. אפילו כשגרים במרכז תל אביב – זה לא פשוט.
התחבורה הציבורית בעייתית, בלשון המעטה. אח שלי תמיד אומר שברכבת בארץ אתה תראה את כל סוגי האוכלוסיה, אבל באוטובוס בעיקר נשים ומבוגרים שהם אוכלוסייה שבוייה ללא אפשרויות אחרות. מוניות לא זולות. ראש העיר מתהדר במספר הקילומטרים של שבילי האופניים בעיר. בפועל – הנסיעה ברוטשילד וסביבותיה דורשת עצירה בכל בערך שלושה דיוושים וחצי. מקומות העבודה שלנו הרבה פעמים מעודדים אותנו לנסוע ברכב פרטי, ואינם מוכנים לאנשים שמגיעים מזיעים לעבודה. עם כמות הרכבים והנהג הישראלי, מעט מסוכן להתנייד על אופנוע. גם חברתית, בסיטואציות שונות ומשונות – אנשים משתתקים כשהם שומעים שאין לי רכב. נו, שיהיה.
וכל ההקדמה המאוד מרשימה הזו, כדי להמליץ על שירות קטן ולא מספיק ידוע של Car2Go. נכון, זה לא הדבר הכי סביבתי בעולם, הם מחזיקים צי של רכבים שגורם לכל הבעיות שהזכרתי למעלה. בכל זאת אני אשמח שהם יחזיקו מעמד לאורך זמן, כי הם עוזרים לי להסתדר בלי רכב בתל אביב. לי, ולכל לקוח שבזכות החברה הזו, החיים שלו יהיו קצת יותר קלים גם בלי לקנות רכב.
הרשמה חד פעמית של 50 שקלים, 19 שקל לשעה + 2 ש”ח לקילומטר. דלק, ביטוח ושאר ירקות כלולים במחיר. לא זול, לא סוף העולם, You get what you pay for.

Car2Go

8 thoughts on “
רכב אחד פחות

  1. אחלה
    אשמח לקבל דוגמא
    לאיזה סוג נסיעה השתמשת בשירות הזה
    מה היה המח

  2. הבעיה שהם לא מאפשרים כלבים באוטו שזה חצי מהסיבות שאני בכלל צריכה ר

  3. לפני כמה שבועות נסעתי לפגוש חבר טוב שחזר מחו”ל וגר עכשיו בראשון.
    כמע

  4. Update from today:
    CLASS C (City) – Day (hourly rate)
    12/05/09 23:30 13/05/09 00:00 00:30 ILS19.00/1h ILS9.50
    CLASS C (City) – Night (hourly rate)
    13/05/09 00:00 13/05/09 01:00 01:00 ILS9.50/1h ILS9.50
    CLASS C (City) – Night (grace period)
    13/05/09 01

  5. יש להם אחלה שירות, אני משתמש בו לפחות פעם בשבועיים

  6. הבעיה בערים של הארץ שהן לא מתוכננות
    פשוט לקחו כמה בניינים וזרקו או×

  7. המדינה לקחה על עצמה לבנות רכבת בת”א, ×–×” פרוייקט נחוץ ויחד עם זאת גרנ×

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *